Lipposen OP-Talvirallisprint 7.1.2024

Nyt se on sitten pidetty, vuoden 2024 Lipposen OP-Talvirallisprint.

Kyllähän tuo pakkanen meinasi viedä välillä uskon koko tapahtumaan, kun perumisia alkoi tulla melkoisesti. Mutta totuushan on, että ei kisaa voida perua eikä oikein siirtääkään enää viimeisellä viikolla ennen suunniteltua H-hetkeä. Kaikki on jo sovittu ja kustannuksistakin suurin osa jo syntynyt. Järjestäjän lisäksi loppujen lopuksi reilut 40 harrastajaa uskoi tapahtuman onnistumiseen. Ja nyt se on sitten onnistunut. Vaikka taloudellinen tulos jäänee pakkaselle, lopputulos oli järjestäjän mielestä urheilullisesti ajatellen jälleen mahtavasti positiivinen. Ja mukana olleet kilpailijatkin tuntuivat olleen samaa mieltä. Kiitos siis jokaiselle mukaan tulleelle kilpailijalle! Ja tietysti iso kiitos joka ikiselle toimitsijalle. Teistä jokaisen työpanos oli äärettömän tärkeä. Yhteenvetona voidaan loppujen lopuksi vielä todeta, että se pakkanenkin sitten hellitti melkoisen mukavasti iltapäivään mennessä.

Palataan aikanaan uudelleen seuraavaan Lipposeen!

Ikävä totuushan on, että sekä pakkanen että taudit tuntuvat verottavan tällä kertaa poikkeuksellisen paljon Lipposen kilpailijamäärää. Mutta peruakaan eikä siirtääkään kisaa voi näin viime tipassa. Niinpä erilaisia ratkaisuja mietittäessä yhdeksi vakavasti otettavaksi vaihtoehdoksi on noussut ajatus, että molemmat kierrokset ajettaisiin yhteen putkeen. Tällä menetelmällä kisakalustoa olisi erikseen lämmiteltävä ainoastaan kerran, sillä lämpöä olisi jo toista kierrosta varten varastossa ensimmäiseltä kierrokselta. Samoin esimerkiksi ratavalvontahenkilöstö pääsisi yhdellä siirtymisellä työpaikalleen ja sieltä pois ja sen jälkeen vaikka syömään maittavaa pyttipannua ja sen jälkeen kotiin saunomaan. Mutta ajetaanko molemmat kierrokset yhteen syssyyn, päätetään lopullisesti aamulla.

6.1.2024

Muutaman kerran ollaan Lipposen järjestämisessä oltu ongelmissa liian kesäisen sään kanssa. Nyt liikutaan sitten päinvastaisessa tilanteessa eli harmitellaan pakkasia. Onneksi tiukin pakkanen on kuitenkin jo loppiaisena eli Lipposen aattopäivänä hellittämässä; Rantasalmen kirkonkylässä mm. aamupakkanen oli kymmenen astetta lämpimämpi verrattuna perjantaiaamuun. Ja lisää leutonevaa on sunnuntaille luvassa.

Järjestäjä ymmärtää erinomaisesti kilpailijoiden huolen kalustonsa pakkaskestävyydestä. Tähän liittyen on päätetty, että radan tutustumisjakson lopuksi kilpailijat kootaan riviin ja ajetaan reitti porukalla ohjatusti läpi. Kilpailijat voivat vapaasti valita ajavatko tämän lenkin kisa- vai huoltoautolla. Lisäksi kilpailijoille annetaan mahdollisuus lämmitellä kalustoaan varikolla katsastuskatoksen ja tuomaritornin välisellä alueella. Kaikki varmaan ymmärtävät, että tämä ajelu on oltava turvallisuuden takaamiseksi maltillista. Kaasu painetaan pohjaan sitten vasta lähtövalojen sammumisen jälkeen.

5.1.2024

Koska kisapäivä lähestyy huimaa vauhtia, puhutaan muutama sana sunnuntaiaamusta. Kun kilpailijat - ja toimitsijatkin - saapuvat kisapaikalle, maisema on tuohon aikaan aamulla vielä hyvin pimeä. Koska kyseessä on jo 20. Lipponen ja useimmille moottorialueemme onkin jo ennestään tuttu, ei pimeys ole aivan hirvittävä ongelma. Mutta kyllä siitä "äkkinäisetkin" selviävät. Joroistentiellä on luonnollisesti opasteet jo muutamaa kilometriä ennen moottoriradan tienhaaraa ja itse tienhaaran kohdalla on 50:n väliaikainen nopeusrajoitus. Nopeusrajoituksen kohdalla siis jo hidastelua ja kohta käännytäänkin radalle. Siellä ajetaan melkoisen pitkään suoraan ja noustaan mäelle, jossa vasta käännytään vajaat 90 astetta oikealle. Ja siinäpä se varikko sitten alkaakin olla. Pitkin matkaa on ystävälliset liikenteenohjaajat viittoilemassa oikeaan suuntaan. Ja omalle varikkopaikalle kannattaa sitten varata tehokkaita valonheittimiä valaisemaan omia varikkotouhuja. Kyllä se siitä lähtee mukavasti käyntiin ja yhdeksän paikkeilla alkaakin olla jo normaali päivävalaistus.

Ryhmä lipposlaisia kokoontui torstai-iltana moottoriradalle pohtimaan, josko kaikki alkaisi olla vähintään viittä vaille valmiina. Vaikka ulkona oli 32 astetta pakkasta, sisällä korjaamohallissa lämpötila oli jo vahvasti plussan puolella. Todettiin, että kaikki osa-alueet mukavan kansallisen järjestämiseen alkavat olla viittä vaille valmiina. Ratavalvojia saisi olla vielä muutamia lisää - ja toivoittavasti heitä vielä viime metreillä ilmaantuu.

Kilpailusihteerimme harmitteli, että tuo säännöissäkin selkeästi mainittu vakuutustodistus tahtoo valitettavasti puuttua melkoisen monelta ilmoittautumishetkellä. Hän toivoo, että tällä kertaa jokainen kisaan tuleva kilpailija järjestää myös tämän paperin jo etukäteen mukaan ilmoittautumiseen. Säännöthän toteavat, että "liikennevakuutus on pakollinen kaikissa kilpailuun osallistuvissa autoissa. Kilpailijan on esitettävä todistus liikennevakuutuksesta kilpailutoimistossa kilpailupapereiden tarkastuksen yhteydessä." Pistäkääs hyvät kilpailijat tämä homma kondikseen!

Ja kun nyt tuli puheeksi tuo vakuutuspuoli, muistutetaan kilpailijoita, että pistättehän ystävällisesti muutkin paperiasiat kuntoon siten, että niiden käsittely on ilmoittautumiskopilla pelkkää nopeaa rutiinia. Homma toimii sitten sunnuntain aamuhämärissä Rantasalmella huomattavasti näppärämmin, eikä kenenkään tarvitse turhaan värjötellä ulkosalla jonottamassa omaa vuoroaan luukulle.

4.1.2024

Lipposta on muutaman kerran siirretty parilla viikolla koska alkutalvi on ollut liian suvinen jäädyttää tuo moottoriradan sprinttirata. Kuten tiedetään, tänä talvena kyseistä ongelmaa ei ole ollut. Pakkasta on riittänyt eikä turvapenkkojakaan varten ole lumia tarvinnut muualta hilata. Hieman harmittaa, kun ankeat pakkaset uhkaavat jatkua jopa kisasunnuntaille saakka. Ja koska moottoriradan kisakeskus on mäellä, pienikin tuuli voimistaa pakkasen purevuutta. Mutta hyvä puoli on se, että tämä tiedetään nyt etukäteen. Voidaan siis pukeutua riittävästi ja ainakin meikäläinen, kun joutuu seisomaan lähtöpaikalla koko kisan ajan, ajatteli kokeilla huopatossuissa ja rukkasissa käden- ja jalanlämmittimiä. Toivottavasti onnistuu eikä tule oikosulkuja. Tulisihan siitä ihan ei-haluttua ohjelmaa lähtötapahtumaan.

3.1.2024

No niin. Nyt se jännitys laukesi. Totesimme, että ilmoittautuneita on lähepänä 70:ää kuin 60:ntä. Mielestämme hieno määrä - kun tiedetään millaisia aikoja elämme. Onhan tunnustettava, että keskimäärin suomalaiset ansaitsevat ainoastaan keskinkertaisesti ja joutuvat jopa miettimään, maksaisinko sähkölaskun vai ostaisinko piikkirenkaita. No, ehkä tämä saattaa tuntua hieman liioitellulta, mutta kuitenkin. Koska kaikki meille pakolliset palvelut jatkuvasti vain nostavat hintojaan, aina vain jää vähemmän ja vähemmän harrastuksiin. Meitä on erittäin paljon, jotka joudumme valitsemaan. Jo nyt siis iso kiitos että näinkin moni valitsi kuitenkin Lipposen.

29.12.2023

Kaikille epäilijoille - ja tietysti myös kaikelle muullekin kansalle - voidaan kertoa, että vaikka Lipposeen on tästä hetkestä noin 1,5 viikkoa, rata-alue kolmen kilometrin kisalenkkeineen on jo täysin valmis. Siis lähtövalojen punainen valo voitaisiin sammuttaa ja kilpailija päästää radalle vaikka välittömästi. Tämä tarkoittaa sitä, että turvapenkkoja on riittävästi ja myös kisalenkin jääpinta kestää erinomaisesti vähintään kaksi tiukkaankin kellotettua kierrosta. Hiekka ei ala tuhoa nastoja.

28.12.2023

Tätä kirjoitettaessa ilmoittautumisaikaa on jäljellä noin kolme ja puoli vuorokautta. Siis vain kolme ja puoli. Äkkiä se aika kuluu. Perinteisesti tälläkin kertaa on kyselty yhdyshenkilöltä, että ajetaankohan siellä Rantasalmella. Ja Rantasalmelta on jälleen saatu vastaus, että ajetaan, jos kilpailijoita ilmoittautuu tarpeeksi. Kyllä näin järjestäjän kannalta jälleen toivoo, että kilpailijat eivät liiemmin kyselisi, että ajetaanko, vaan suoraan ilmoittautuisivat. Jos toteutuisi sellainen ihme, että ei ajetakaan, kyllä ne ilmoittautumissataset palautetaan. Ikävämpi vaihtoehto on, että suurin osa kyselee, että ajetaanko, mutta eivät ilmoittaudu. Ja tiedetäänhän mihin tällainen jahkailu johtaa. Mutta toistettakoon, että Lipposen OP-Talviralli ajetaan nyt jo 20 kertaa. Siis kisa on ajettu joka ikinen talvi kun se on kalenteriin ilmoitettu. Ainoastaan pari kertaa kisaa on siirretty parilla, kolmella viikolla. Mutta silloinkin on ajettu.

27.12.2023

Rantasalmen moottorirata rakennettiin aikoinaan lähes kokonaan talkoilla. Muutaman pienen laajennuksen jälkeen alue on kasvanut reiluksi 20 hehtaariksi. Alueella on mm. kolmikerroksinen "tuomaritorni", korjaamohalli, katsastuskatos, puffettirakennus ja ilmoittautumisrakennus. Harrastajia palvelee koko vuoden käytössä oleva vajaan kilometrin mittainen jm/krc-rata ja talvisin palveleva noin kolmen kilometrin mittainen sprint-lenkki. Alueen uskollisimpia käyttäjiä ovat viime vuonna olleet tammikuun alussa ajettava Lipposen OP-Talvirallisprint sekä yhtenä talvi- ja yhtenä kesäviikonloppuna ajettava rokkirallitapahtuma.

Lippossprintti järjestetään ajakohtana, joka tuo joka vuosi omaa ylimääräistä jännitettään. Pari kertaa ajankohtaa on jouduttu siirtämään muutamalla viikolla, koska "kesähelteet" ovat jatkuneet vuoden loppuun. Pasi Pulkkinen on miehistöineen kuitenkin saanut joka vuosi, nyt jo 20. kertaa, radan erinomaiseksi sprint-käyttöön. Kuluva talvi on ollut poikkeuksellisen suotuisa niin radan pohjan jäädyttämistä kuin turvapenkkojenkin rakentamista ajatellen.

26.12.2023

Kun yleisöä ajatellaan niin ei voi olla kehumatta myös muita palveluja. Kuuluttajatornissa istuu Havian Markku. Mies on puhunut Rantasalmellakin jo vuosikymmeniä, mutta valtakunnassa hirvittävän paljon enemmän kisoja ja niistä melkoisesti jopa SM-tasossa. Ja tosiaan, Markku tulee jälleen Rantasalmelle. Mutta kuuluttajan ohella täkeää on myös puffetti. No siitä vastaa edelleen järjestävän seuran puheenjohtaja Juha Räisänen. Uskomme, että kukaan ei nälkään kuole!

25.12.2023

Yleisöä ajatellen on mukava kertoa, että Rantasalmen sprintti on todella valtakunnallisestikin ajatellen positiivisesti poikkeava lähes kaikkiin muihin sprintteihin verrattuna. Rantasalmella reitti ei kiertele metsän pimennoissa vaan etenee sujuvasti 21 hehtaarin aukealla alueella.

Viimeistään tauolla yleisökin voi käppäillä ihan rauhassa varikolla ja pysähdellä katselemaan kilpailijoiden varikkotyöskentelyä sekä halutessaan jopa haastella kilpaiilijoiden kanssa hänen harrastuksestaan ja tutustua hänen kilpakalustoonsa

24.12.2023

Nyt Lipposen kynnyksellä on valitettavasti kerrottava hieman ikävämpikin uutinen. Se on se, että hotelli Rinssi-Eversti ei ainakaan tässä vaiheessa tarjoa palvelujaan. Rinssi-Everstin ravintola muutti keskelle kirkonkylää ja sen edellinen kiinteistö näyttää viettävän hieman hilejaisempaa elämää. Mutta katsellaan ja kuunnellaan. Rantasalmella on tietysti tuo Järvisydän, aivan mahtava paikka jopa valtakunnallisesti vertailtuna. Mutta meille autourheilijoille löytyy myös Kuus-Hukkala, jonka isäntä on erittäin autourheiluystävällinen. Sieltähän on moottoriradalle ainoastana ja vain noin 20 kilometriä.

23.12.2023

Koska Lipposen ilmoittautuminen KITIssä on avattu, lienee paikallaan vielä kertoilla muutama sana itse Lipposesta.

Sehän ajetaan kokonaisuudessaan Rantasalmen moottoriradalla. Lähtövaloille on matkaa lähimmältä varikkopaikalta noin kymmenen metriä ja stopilta hieman enemmän, noin 15 metriä. Ja kun penkalta seurailee tapahtumia, parhaimmillaan näkee kerralla paria muutaman sekunnin katvealuetta lukuunottamatta jopa viiden kisaajan etenemistä ratakiemuroissa.

Entäpä miten moottorirata muutoin? On todettava, että onhan se mahtava alue järjestää etenkin tällaista kisaa. Tai yhtä mahtavaa myös ratajuttua. mutta nyt ajetaan sprinttiä. Kiinteinä rakennuksina ovat korjaamohalli, katsastuskatos, kolmikerroksinen tuomaritorni, puffettirakennus sekä ilmoittautumisrakennus. Siinä sitä onkin mukavasti mahdollisuutta järjestää vaikka mitä autourheilutapahtumaa!

22.12.2023

Nyt kun siis Lipposen OP-Talvirallisprintin kutsu on avattu, pitää tässä kehoittaa ja jopa melkein vaatia, että kaikki kilpailijat hoitelevat ihan näinä päivinä ensi vuoden kilpailijalisenssinsä kondikseen. Jokainen tietää miten se hoitetaan ja näppärästihän se järjestyy. Se vaatiin ainoastaan ja vain jokaisen omaa aktiivisuutta. Ja kun lisensiasia on kunnossa niin ei kun ilmoittautumaan Lipposeen!

21.12.2023

Nyt katsellaan sitten tarkemmin Lipposessa ajettavia luokkia. Siellähän ovat perustana nämä perinteiset joita on pitkälti yli 20. Ja mukana ovat nuo jo aikaisemminkin mukana olleet crosskartit. Nyt Rantasalmi on edelleen kasvattanut sprint-kuvioita perinteisestä sprint-kuviosta eli pyytävät muaan Lipposeen myös Legendsit. Järjestäjä jännittää, minkä verran nämä "peruskuvioista" poikkeavat luokat vetävät kilpailijoita. Toivottavasti mukavasti, sillä Rantasalmella kuunnellaan myös kilpailijoiden toivomuksia. Tämä tarkoittanee käytännössä myös sitä, että näiden erikoisluokkien kilpailijat saavat ajaa molemmat kierroksensa peräkkäin ennen muun kilpailun käynnistymistä. Mutta katsellaan nyt ensin miten mihinkin ilmoittautuu kilpailijoita.

20.12.2023

No nyt kun kutsu on KITIssä, katselkaamme sitä hieman tarkemmin. Siinä on peruskuvio jo perinteinen eli se on ensiksikin historiallisen kaluston vuosikisan ensimmäinen osakilpailu. Toiseksi se on edelleen myös Itä-Suomen, Kaakkois-Suomen ja Keski-Suomen alueiden ensimmäinen osakilpailu. Ja tietenkin kaiken perustana on kansallisuuden perusluokat.

19.12.2023

Tuleva, nyt jo 20. Lipposen OP-Talvirallisprint on saatu KITIin. Hieno homma. Koska Rantasalmen UA järjestää aina uuden vuoden ensimmäisen kansallisen ja toteutuvan kilpailun, AKK:n säätämät määräajat ovat kevyttä kamaa eli niitä ei voi noudattaa. Viehän oman aikansa uusien sääntöjen julkaiseminen ja seurojen jäsenmaksujen järjestely ym. ym. Mutta eihän tämä pieni viivytys ole ongelma. Mutta nyt tosiaan ilmoittautuminen on avattu. Hoitakaapas siis seuranne ensi vuoden jäsenmaksu maksatukseen samoin kuin oma kilpailulisenssienkin maksaminen.