Uutiset

16.12.2017Muistutus koulutuksesta!Lue lisää »17.11.2017Talkoot jatkuu...Lue lisää »22.10.2017Kuulutuslaitteet vuokrattavanaLue lisää »24.10.2017Tuomaritornin saneerausLue lisää »

Hae sivuilta

Lipposen OP-Talvirallisprint 6.1.2019

Päivitetty 6.1.2019

Kun on järjestämässä uuden autourheiluvuoden ensimmäistä kisaa ihan tammikuun ensimmäisinä päivinä, joka vuosi jännittää, tuleeko riittävän tukevia kelejä jäädyttämään moottoriratamme reilun kolmen kilometrin mittainen sprint-rata kisattavaan kuntoon. Kuitenkin joka vuosi eli jo 13 kertaa Pulkkisen Pasi on saanut apujoukkojensa kanssa ja Ilmojen Haltijan suosiollisella avustuksella säät ja kisa-alueet kohdilleen. Lipposen OP-Talvirallisprint on joka vuosi pidetty ja ainoastaan pari kertaa päivämäärää on jouduttu parilla viikolla siirtämään. Tätä naputeltaessa, kun H-hetkeen on kolmisen viikkoa, näyttää mukavasti siltä, että Lipponen saadaan kaasuteltua kaikkien ennakkosuunnitelmien mukaisesti loppiaissunnuntaina 6.1.2019. Kaikkien kilpailjoiden, huoltajien ja katsojien kannattaakin pistää päivä jo tukevasti kalenteriin. Luonnollisesti kilpailupäivänä moottoriradalla on valmistelutohinoita jo aamuhämäristä lähtien jotta auto numero yksi voi startata lähtövaloilta kello 11.00.

Tuleva Lipposen OP-Talvirallisprint ajetaan siis loppiaissunnuntaina 6.1.2019. Ilmoittautuminen kisaan päättyy uudenvuoden aaton aattona 30.12. päivän viimeisenä tuntina kello 23.59. Pitkällä kokemuksella voimme kuitenkin suositella, että arvoisat kilpailijat, älkää jättäkö ilmoittautumistanne viimeiselle tunnille eikä välttämättä viimeiselle päivällekään. Jos homman tekee jo muutamia päiviä ennen deadlinea niin homma on silloin jo tehty eikä sitä tarvitse sen koommin muistella. Samalla kannattaa huomioida että ilmoittautumistakin edeltää pitkä rivi kalenterin punaisia ja niitä edeltäviä päiviä; on lauantaita, sunnuntaita, jouluaattoa, joulupäivää ja tapaninpäivää. Suosittelemmekin vakavasti, että hoidatte kaiken pakollisen byrokratian eli mm. jäsenmaksut ja lisenssiasiat kuntoon jo hyvissä ajoin ennen joulua. Se ei ole sen kalliimpaa mutta kylläkin helpottaa asioiden hoitoa mikäli kaikki ei toimisikaan ensimmäisellä kerralla yhtä sujuvasti kuin siellä kuuluisassa strömssöössä. Tarina jatkuu 19.12.2018....

Lipposen OP-Talvirallisprint haluaa noudattaa useissa asioissa vanhoja, erittäin hyviksi koettuja perinteitä. Yksi mielestämme tärkeimmistä on se, että nuorten luokan kuljettajilta ei peritä vieläkään lainkaan osallistumismaksua. Kun tähän yhdistetään se, että Rantasalmen moottoriradan sprint-rata on kaukana puista ja kivistä ja näkyvyys on muutoinkin hyvä, tämä kilpailu on jopa poikkeuksellisen turvallinenkin vaikka ensikertalaisellekin ottaa henkilökohtaista kokemusta todelliseen kilvanajoon. Kehuttakoon nyt samalla, että AKK:n tilastojen mukaan viime vuoden 33 sprintissä ainoastaan kahdessa oli nuorten luokan ajajille ilmainen osanotto ja näistä toinen - tai meidän kannaltamme katoen tietysti ensimmäinen - oli Lipposen OP-Talvirallisprint. Tarina jatkuu 21.12.2018....

Lipposen OP-Talvirallisprintin toinen perinne nuortenluokkalaisten ilmaisen osallistumisen lisäksi on vahva luottamus toimia myös osamestaruuskilpailuna. Jo useana vuotena Lipponen on avannut valtakunnallisen Historic Rallisprint -sarjan. Rantasalmen jälkeen nämä kuvankauniit menneiden vuosikymmenien vauhtivaunut kiitävät mestaruussarjaansa Lahdessa, Rautavaaralla, Nurmijärvellä, Iisalmessa ja Tuusniemellä.
HRS-sarjan lisäksi Lipponen on useamman alueen aluemestaruussarjan avausosakilpailu. Pisteitä tulevat "huimistelemaan" AKK-Motorsport ry:n Itä-Suomen, Kaakkois-Suomen ja Keski-Suomen alueiden harrastajat.
Mestaruusosakilpailuksi valitseminen vuosi toisensa jälkeen kertoo, että kilpailun järjestämistä pidetään lähes takuuvarmana ja myös sen järjestelyihin ollaan tyytyväisiä. Kokemus osoittaa, että turhaan ei ole uskottu ja luotettu. Tarina jatkuu 23.12.2018....

Silloin tällöin kuulee harmittelevan, että pienimmät ja "vähäväkisimmät" joutuvat suurten lähtönumeroitten vuoksi kisaamaan syvissä spooreissa. Lipposen OP-Talvirallisprintin järjestäjät ottivat jo ajat sitten nämä maailmalta kantautuneet viestit vakavissaan ja keksivät tähän todella ikävään ongelmaan ratkaisun: käännetään ajojärjestys siten, että väkivahvin ja kisan todennäköisesti nopein kalusto starttaa vasta viimeisenä. Niinpä Lipposessa ajetaankin molemmat kierrokset järjestyksessä Historic, Naiset, Nuoret, Seniorit, Juniorit ja Yleinen. Tämä tietää sitä, että ainakin ensimmäisellä kierroksella rata on pitkälti "neitseellinen". Ja myös sitä, että paitsi kun jokaisessa sarjassa ja luokassa käydään omia tiukkoja keskinäisiä kamppailuja, päivän nopeinta aikaa voidaan jännittää viimeiseen lähtöön saakka. Tarina jatkuu 25.12.2018....

Kilpailun järjestäminen omalla moottoriradalla paitsi säästää järjestäjiä muutamilta byrokratikuvioilta, myös antaa huomattavaa lisäarvoa kaikille tapahtumaan osallistuville. Ajatellaanpa vaikka kilpailijoita. Koska sprintin lähtövalot ovat varikon yhdellä ja stop-kyltti toisella nurkalla, siirtymiä on yhteensä maksimissaan parisataa metriä. Huoltoporukalla puolestaan riittää lähes se, että oikaisee selkänsä, että näkee huollettavansa etenemisen lähdöstä maaliin. Toimitsijoitakin tiivis 21 hehtaarin kisa-alue helpottaa mm. siten, että kaikkea ei tarvitse edes viestittää puhelimitse, koska jokainen voi nähdä lähes kaiken alueella tapahtuvan. Ja yleisö voittaa myös hyvin paljon, sillä paria muutaman sekunnin katvealuetta lukuunottamatta se voi seurata useammankin auton yhtäaikaista etenemistä lähdöstä maaliin ja ihan vaikka puffetin nurkalta. Viimeksi mainittukin on huomattava etu verrattuna vaikkapa siihen, että metsätaipaleella kilpailija huimistelee näköpiirissä maksimissaan 10-15 sekuntia ja sitten taas odotellaan puolisen minuuttia seuraavan ilmaantumista.

Lippos-sprinteillä on ollut onni saada lähes joka kerran kuuluttajaksi maamme kiistatta asiantuntevin "sprint-puhekone" Markku Havia. Ja näin jälleen. Siksi alueemme ja pitkälti kisamme tekijätkin ovat jo hänelle tutut. Millä mietteillä tämä Konneveden mies odottelee tulevaa loppiaissunnuntaita?
"Kovasti odotettu ja kovasti jännitetty Lipposen OP-Talvirallisprint lähestyy. Odotetaan vuoden 2019 perinteisesti ekaa kapinaa ja jännitetään saako Pulkkisen Pasi porukoineen stadionin entiseen tapaan arvoiseensa timmiin, tuleeko satakunta huimaa veijaria sulattelemaan Joulun ja uudenvuoden aikana kerättyjä kiloja pois vyötäröltä, kuinka kovasti halutaan alueiden 3, 4 ja 6 mestaruuspisteitä. Tuovatko Historic-sarjan kuskit kuinka hienoa kalustoa odottamaan lähtövalojen sammumista. Kuinka on kilpakamppeet saatu iskuun talleilla ja ranteet vetreiksi kinkunsulatuslenkeillä. Onko tulossa uutta kalustoa viivalle. Lähtevätkö kilpailijat heti vuodenvaihteessa liikkeelle vai odotellaanko tulevia kinkereitä. Tarjontaa tuntuu nimittäin olevan uusien sarjojen myötä. Vuodesta 2019 tuntuukin tulevan oikein herkkupala sprinttipuolella. Eli paljon on jännitettävää tulevana vuonna. Lipponen tulee kuitenkin pitämään paikkansa hyvänä ja hyvin järjestettynä kisana. Eikä ole kirkossa kuulutettu vaikka Rantasalmella ajettaisiin SM-sprintin ja vieläpä kaksipäiväisenä. Tule sinäkin, minä ainakin tulen; torniin seisomaan. Markku Havia"

Kilpailun järjestämiseen liittyvä yksi jännittävimmistä hetkistä on nyt tulevan loppiaissunnuntain Lipposen OP-Talvirallisprintin osalta ohitettu. Kyse on tietysti kilpailuun ilmoittautuneiden määrän selviäminen. Vielä viimeisen ilmoittautumispäivän aamuna hieman harmitti kun lukema pysytteli sitkeästi 50:n alapuolella. Mutta tuo vanha "taika" ilmoittautuneiden määrän tuplaantumisesta viimeisenä päivänä piti jälleen paikkansa. Minuuttia vaille puolenyön KITIn kertoma taulukko osoitti jo lähes sadan lukemaa. Kun sihteeri lisäsi siihen vielä vaihtoehtoisen ilmoittautumisen kautta tulleet yhteydenotot, uudenvuoden aaton lukema oli jo 99. Vaikka lopullinen määrä aina hieman elääkin, tämä tietää joka tapauksessa sitä, että Rantasalmen moottoriradalle saadaan jälleen mahtavan mielenkiintoinen tapahtuma.

Ilmoittautuneista 18 ajaa yleisissä luokissa,  29 junioreissa, 11 yleisen ja juniorien yhteisissä luokissa, 19 senioreissa, neljä naisissa, kuusi nuorissa ja 13 historiceissa.

Pulkkisen Pasi kertoi jo uudenvuoden aattona, että koko moottorirata ratoineen ja varikkoineen olisi jo valmis kisaan. Vaikka talven tulo tuntui vielä syksyllä viipyvän ja viipyvän, loppujen lopuksi olemme eläneet lähihistorian parhaita talventuloja pienine pakkasineen ja lumineen radantekoa ajatellen, ratamestarivelhomme Pasukka valistaa kisajohtoa. Pieni jännitys on kuulema päällä, pitävätkö ennusteet perjantain ankarasta lumipyrystä paikkansa. No, sen näkee aikanaan. Onneksi Pasikaan ei joudu tekemään alueiden rakentamista yksin vaan hänellä on apunaan osaava ja ahkera, vuosikausia talkoisiin osallistunut porukka.


Ilmoittautuminen päättyi uudenvuoden aatonaattona ja Oopsware on lähtöluettelonkin laatinut. Onpa jälleen mahtavan hieno rivi nimiä - tässä vaiheessa tasan sata. Lopullinen määrä tietysti hieman vaihtelee kun joku joutuu perumaan mutta tilalle tulee sitten "jälki-ilmoittautuneita". Tämän tekstaaja ainakin odottelee vielä mukaan mm. paikallisena värinä ja edellisissä Lipposissa erittäin hienosti pärjänneitä Hakulinen Racingin ajajia Anttia ja Jannea.  Kalusto ei ollut vielä virallisen ilmoittautumisajan aikataulussa ajokunnossa. Tiimipäällikkö odotteli jo hieman ihmeissäänkin missä Suomenlahden eteläpuolelta tilatut osat oikein viipyivät. Eikä odottelua tarvinnut jatkaakaan kuin parisen viikkoa kun lehtorahti kiidätti ne ensiksi eteläiseen Suomeen, sieltä maita pitkin edelleen Varkauteen ja lopulta omalla kyydillä Härkälän asennuspajalle. No, nyt kaikki alkaa olla reilassa eli kalusto kunnossa Lipposeen.

Kyllähän tuo lähtöluettelo on jälleen hienoa luettavaa. Heti kärkeen on hyvä korostaa, että lähes jokaisen luokan sisällä käydään tiukkoja sekunnin ja sekunnin kymmenesosienkin "kamppailuja" sijoituksista.

Kisaan on ilmoittautunut ensiksikin lähes kaikki viime talvisen kisan luokkavoittajat. Lisäksi on mielenkiintoista vertailla, miten nyt lähtövaloille tulevat ovat pärjäilleet viime vuonna ajetuissa valtakunnallisissa sarjoissa.

Historic-ajajien omassa valtakunnallisessa sprint-sarjassa viime vuonna menestyneistä ovat Lipposeen tulevat mm. toiseksi ajanut Samuli Mustonen, kolmanneksi tullut Vesa Rissanen, neljänneksi huimistellut Matti J Tarvainen, sarjan seitsemäs Hannu Kärkkäinen, yhdeksäs Niko Allinen, kymmenes Kari Haapalainen ja yhdestoista Esa Vahvaselkä.

Yleisen puolelta Rantasalmen radalle tulee mukaan SM-sarjassa kaksivetoisten yleiskilpailussa neljänneksi yltänyt Etelä-Pohjanmaan UA:n Juha Mäkelä. Nelikoiden puolella SM-tilaston kymppikärkeen viime vuonna nimensä kiinnittivät ja nyt Lipposessa menestystä hakevat SM-kakkonen Tomi "Tomppa" Hallia Mäntsälän MK:sta, SM-nelonen Kuopion Toni Pehkonen, SM-vitonen Raahen Pekka Keski-Korsu ja SM-kutonen Järvi-Seudun UA:n Samuli Pokela.

Rantasalmen "vävyllä" ja Lipposen viime talven nopeimpana palkitulla Tomppa Hallialla on nyt henkilökohtaisten menestysodotusten ohella todennäköisesti vieläkin suurempia paineita siitä, kuinka jälkikasvu selvittää Rantasalmen kolmen kilometrin reitin. Tuukka on sen verran myöhään syntynyt että tarvitsi erikoisluvan ajokorttiin. Ja kun sen kerran sai, niin nyt hän tulee kisaamaan samalla kalustolla isänsä kanssa. - On se sentään hyvä, että junnu ajaa junioreissa. Tämä antaa isäukolle hieman parempia mahdollisuuksia menestyä omassa luokassa, seitsenkertainen suomenmestari velmuilee.

SM-sprinttisarjan kanssa samoissa osakilpailuissa ajetaan myös Suomen cup-pisteistä. Naisten cupissa hopealle yltäny Leppävirran Liisa Sutinen on jälleen Lipposessa samoin kuin V1600:ssa neljänneksi ennättänyt Laukaan Moottorimiesten Sami Juusonen ja junioreissa viidenneksi kiiruhtanut Pohjankyrön UA:n Jeremias Salomäki.

Eipä voi vähätellä senioreittenkaan osanottajaluetteloa. Siihen ovat ilmoittautuneet mm. Suomi cupissa kolmanneksi, neljänneksi, kuudenneksi ja kahdeksanneksi sijoittuneet huimistelijat. Ja sijoitusten tekijät ovat samassa järjestyksessä Timo Malava Leppävirta Racing Team, Jari Pehkonen Kuopion UA, savonlinnalainen kauppias Teuvo Niskala edustaen vanhoja peruja Yläkemijoen UA:ta ja Korpilahden UA:n Veli Nisula. Kun luetteloon lisätään vielä aina huimia ja nopeita ajolinjoja ajava Kuopion UA:n Tapani Hulkkonen sekä Anjalankosken UA:n takavuosina suomenmestaruudenkin voittanut Jukka Tenho, voidaan olettaa, että seniorit eivät lenkillään turhia viivyttele!

Lähtöluettelossa on järjestävän seuran lyhenne RUA kolmen ajajan kohdalla. Kilpailunumerojärjestyksessä mainiten näistä ensimmäisenä starttaa numerolla 11 Kari Pylkkänen. Mieshän on Savonlinnan suunnalta mutta on halunnut jo melko pitkään edustaa Rantasalmen UA:ta. Karilla on takana vuosikymmenien autourheiluharrastus alkaen aikoinaan autosuunnistuksen puolelta. Rallia hän on harrastanut ja harrastaa historic-luokitellulla tilavalla perheautolla eli Volvolla. Miehen ensisijainen tavoite ei ole olla aina päivän nopein vaan herrasmiesmäisesti harrastaa mukavaa lajia.

Numerolla 66 starttaa mielenkiintoinen rantasalmelainen nimi eli Ari Kilpeläinen. Ari seurailee autourheilua aktiivisesti jo toisessa polvessa mutta ottaa nyt ensi kosketuksia kansalliseen kisaan numerolappu oman kaluston ovissa. Menopeliksi Ari on valinnut väkivahvan, yli 2200-kuutioisten junnuluokkaan 13 kuuluvan Bemarin.

Numerolla 80 kilpailuun osallistuu Juho Silvennoinen alle 1600-kuutioisella Skodalla. Aikoinaan Ladallakin ajanut Juho on jo kokeneempi Lippos-kisaaja joten ainakin radan metkut ovat hänelle tutuja. Mikäli kaikki osuu kohdilleen niin Juholta voi odotella ihan mukavia sijoituksia V1600-luokassaan 16.

Uunituore tieto kertoo, että Hakulisen Anttikin on saanut kalustot laulamaan ja ilmoittautumisen sisään. Antti oli viime vuonna koko kisan kuudenneksi ja kaksivetoisten toiseksi nopein. Sekä kolme että neljä vuotta sitten Antti oli kaksivetoisten ohjastaneista nopein. Kun muistelee lisäksi, että 2016 näitä kuljettajia oli 65 ja vuotta aikaisemmin 96 niin eipä Antilta ollenkaan hullumpia tuloksia.

Kokoonnuimme tänään torstai-iltana moottoriradan korjaamohalliin muistelemaan miten se kansallinen Lipponen viedäänkään läpi. Valtaosa tekijöistä on samoja jotka ovat olleet vähintään muutaman kerran vastaavissa tehtävissä aikaisemminkin. Ilmeni, että hyvin ovat porukat muistinsa pitäneet vireessä. Mutta jo ennen palaveria näin kilpailunjohtajan vakanssia kantavana oli todella ilo jälleen todeta, kuinka fantastisen hienoksi porukat olivat jälleen kaiken myrskyn ja lumimyräkän jälkeen niin reilun kolmen kilometrin radan kuin useamman hehtaarin apualueetkin jälleen rakentaneet. Kaikki oli jälleen valmiina vaikka kisa olisi välittömästi aloitettu. Yhteispalaverissa taas tosiaan oli vapauttavaa todeta, että kaikki tuntuisi olevan jo valmiiksi suunniteltu lauantai-iltaisesta opasteiden asettamisesta kisan jälkeiseen palkintojenjakoon ja alueen purkamiseen. Ei voi todeta muuta kuin että kiitos teille jokaiselle yhdessä ja erikseen jo näin muutama päivä ennen H-hetkeä. Hyvä on myös rehellisesti jatkaa, että näinkin isossa organisaatiossa joka ikinen on omalla paikallaan ainutlaatuinen ja yhtä tärkeä osatekijä. Eipä tässä näköjään tarvitsekaan yön aamutunteina mietiskellä miten homma mahtaa toimia.

Kuten jo jossain edellisessä pätkässä tuli todetuksi, rata-alueen rakentajat ovat saaneet Pulkkisen Pasin erehtymättömän tietämyksen ohjauksessa jälleen Lippos-areenan eli Rantasalmen moottoriradan suorastaan juhlakuntoon. Ja tämän kirjoittaja tietää vuosikymmenien kokemuksella, että vaikka alue ennättäisi vielä täyttyä loppuviikosta vaikka piripintaan saakka uutta lunta, tämä ryhmä rakentaisi jälleen alueet loistokuntoon sunnuntaiaamun porttien avaamiseen mennessä. Hienoa työtä! Palautuu mieleen Rantasalmen kirkonkylässä Pienellä Rauanvedellä aikoinaan ajetut pari JM-talvimestaruuskilpailua. Ensimmäinen oli valtakunnan ensimmäinen laatuaan ja toinen sitten vuonna 2004. Taisi olla tuo jälkimmäinen, kun Ilmojen Haltija päätti kaunistaa kyseisenä viikonloppuna maiseman täydellisen valkoiseksi. Sunnuntaina aamuyöstä ei näkynyt pienintäkään merkkiä lauantain useamman hehtaarin rata-, varikko- eikä muita toiminta-alueita. Mutta ei hätää. Soittokierros isännille ja aamuseitsemältä kaikki oli jälleen valmista finaalipäivälle. Siis eipä ihme, että Rantasalmella kilpailun johtajan ei tarvitse välttämättä edes kysellä, ovatko alueet kunnossa. Taatusti ovat, jos kelit vain hiemankin mahdollistavat niiden tekemisen.

Kilpailunjohtaja ei ole hiukkaakaan kehunut Lipposen kisa-alueen kunnostajia. Ei. Hän on vain todennut faktan. Samaa positiivisuutta voi onneksi luetella muistakin osa-alueista. Kun osa-aluevastaavat on kerran nimetty, riittää, että muutaman kerran kisaa edeltävinä viikkoina kysäisee onko ongelmia ja onko toiveita. No, yleensähän niitä ei koskaan ole. Ja ainahan onkin parempi, ettei edes johto pyri tunkemaan itseään joka paikkaan. Kyllä jokainen tehtävään lupautunut osaa itsekin ottaa yhteyttä jos tarvetta tulee. Liika puuttuminen helposti vain ärsyttää mutta sopiva pikainen kysely osoittaa luottamusta ja myös kiinnostusta "alaisensa" työtä kohtaan.

Puffetilla on oma erittäin tärkeä merkityksensä tapahtumissa. Lipposessa on vuosittain todettu, että taloudellisen merkityksen lisäksi se on myös erittäin tärkeä palvelupiste. Ajatellaanpa vaikka vain miten hyvältä tuo perusnautintoaine kuuma kahvi voikaan talvisessa viimassa nautittuna tuntua. Eikä pelkästään suussa, nielussa ja vatsalaukussa vaan myös kättä lämmittävässä pahvimukissa. Tai sitten perinteinen kisamakkara. Olkoonkin tämä suomalaisten "perusvihannes" miten epäterveellinen tahansa - ja onko se edes sitä - jo pelkästään siitä leijaileva tuoksu suorastaan pakottaa luukulle ostoksille. Lipposessa on ollut viime vuosina useimmiten tarjolla myös keittoa. Se on tarjoiltu perusruokana kaikille toimitsijoille mutta onpa sitä riittänyt kauhoa soppatykistä myös ostajien kuppeihin. Räisäsen Juha keittelee viime vuoden tavoin jälleen jauhelihakeittoa ja tällä kertaa vastaa joukkoineen myös muusta puffettitoiminnasta. Kertoi tuovansa keiton lisäksi myyntiin mm. jo mainittua kahvia ja makkaraa ja lisäksi ainakin teetä, mehua, sämpylöitä ja mokkapaloja.

Palataanpa uuteen mielenkiintoiseen nimeen lähtöluettelossa. Tässä tarkoitetaan nyt isäntäseuran "uutta nimeä" Ari Kilpeläistä. Ari muistelee ajaneensa pari jokkiskisaa pari, kolme vuotta sitten ja näitä olisi tarkoitus ajaa myös ensi kesänä lisää. Näihin tähdäten Kilpeläisen tallissa on rakenneltu menneenä syksynä myös jokkiskalustoa. Ari hanki kesällä rallisprinttiin soveltuvaa kalustoa jota sitten on muokkaillut pitkin syksyä itselle sopivaksi. - Tosin harjoituskilometrit ovat jääneet tällä kalustolla minimiin, kun on pojan kanssa muokattu auton voimansiirtoa toimivaksi. Mukaan lähdetään nyt hakemaan kokemusta tästä lajista ja katsotaan kuinka kalusto ja ennen kaikkea kuski toimii näin seniori-iän kynnyksellä, Lipposen johtajaan verrattuna nuorukainen tuumii valmistautuessaan Bemarillaan elämänsä ensimmäiseen sprinttiin. Toivotaan vähintään mukavaa kokemusta ja miksi ei myös menestystä!

Lipposen johtajalla on tapana tarinoida myös takavuosina Rantasalmen kisoissa työskennelleiden "vieraiden taiteilijoiden" kuten mm. tuomariston puheenjohtajien ja tuomareitten kanssa. Menneistä ja nykyisistä kisoista on riittänyt tarinaa kun on kohdattu milloin missäkin päin maata pidetyissä kisoissa tai sitten ihan sähköpostilla tai vanhanaikaisesti puhelimitse. Entäpä Facebookilla? No ei varmasti. Siihen pomo ei suostu itseään orjuuttamaan. Näissä yhteydenotoissa mm. on Tiihosen Manun kanssa muisteltu kun hän oli valvojana Pienen Rauanveden jäällä 1980-luvulla pidetyissä jokkiskisoissa. Nyt pari päivää sitten tuli rupateltua vuosi sitten Lippossprintissä tuomariston puheenjohtajana toimineen Veikko Lehtosen kanssa. Mies kertoi  juuri pistäneensä viime vuoden UA-tehtävänsä järjestykseen. Tuntui mukavalta kuulla, kun sinänsä ikävästä ruususta parhaillaan kärsivä mies kertoi Rantasalmen kisan olevan listalla melko korkealla. Kertoessani parhaillaan viimeisteltävästä tulevan sunnuntain kisasta tämä sprintin spesialisti totesi vielä: "Kaikille kisan tekijöille terkkuja. Se viime talven reissu sinne jäi kivaksi muistoksi mieleeni." Itse haluan välittää palautteen jokaiselle kisan tekoon osallistuneelle ja kiittää vielä hienosta panoksesta.

Nyt elämme jo kisapäivän eli loppiaissunnuntain aattoiltaa. Kello on hieman yli 23. Siis kisako se johtajaa valvottaa? No ei suinkaan. Tässä vain viimeistellään näitä kisaan liittyviä papereita. Tuomariston puheenjohtajan Pasi Lönnqvistin kanssa kävimme jo kilpailun "byrokratian" lähes kokonaan läpi niin vapautuupa puheenjohtajankin aika sitten sunnuntaina varsinaiseen kilpailutapahtumaan. Ja lisäksi päätimme yhdessä toisen kisapomo Esa Hakulisen kanssa esitellä tälle Tampereen miehelle hieman Rantasalmea eli kirkolla ja Porosalmella ajelua. Ihasteli iltavalaistuksessa olevaa lomakeskusta ja kertoi tulevansa sinne lomailemaan emäntänsä kanssa. Näin se vain on, että kun me perusrantasalmelaiset maltamme esitellä kotikyläämme niin todennäköisesti saamme aina uusia paikkakunnalla kävijöitä. Mutta tuo itse kisa. Yllättävän rauhallinen mieliala. Johtuu varmaan siitä, että jokaisella kilpailuun liittyvällä osa-alueella on taatusti osaavat tekijät. Tässä vaiheessa on todella viisainta että heidän tehtäviinsä ei ainakaan enää puututa. Jos heillä sattuisi olemaan ongelmia, niin pomojen puhelinnumerot ovat tiedossa. Täytyy nyt vielä korostaa, että eiväthän pomotkaan mitään kaikkitietäviä ole. Mutta viimeistään heidän tehtävänsä on selvittää asioita ja jakaa tietoa sitten eteenpäin. Nyt ei kun pähkäilemään että katsoako aamuyöstä nuorten MM-jääkiekon loppuottelua vai painuako pehkuihin. Ehkä tuo viimeksi mainittu on tällä kertaa viisaampi vaihtoehto. Siis, ei kun tervetuloa moottoriradalle! Tavataan siellä!

Kun edellisessä viestissä elettiin vielä kisapäivän aattoiltaa, nyt olemme siirtyneet sitten jo itse kisapäivän iltaan. On myönnettävä, että tämäkin päivä jää historiaan hienona autourheilukokemuksena. Kilpailijoita oli se jämpti sata. Erittäin sopiva määrä. Isoja hinaustaukoja ei tarvittu. Mutta kun lähettäminen oli kuitenkin pysäytettävä muutaman kerran ja odotettava uusintaan oikeutettuja jonkin verran, kyllä hämärä olisi todennäköisesti yllättänyt suuremmalla ajajamäärällä. Nyt ei kun iso, reilu kiitos jokaiselle jotka olivat tekemässä kisaa jo etukäteen, itse kisapäivänä ja jotkut vielä sen jälkeenkin. Kokonaisuus on ehkä noin 50 talkoolaisen työpanos. Kuten usein aikaisemminkin, jälleen tuomariston puheenjohtaja jutteli jotta Rantasalmen olisi hyvä hakea myös sprintin SM-osakilpailua. Alue ja osaaminen olisi kuulema meillä jo valmiina. No, seuran päättäjät varmaan harkitsevat tätäkin vaihtoehtoa vakavasti.