Lipposen OP-Talvirallisprint 5.1.2020

Päivitetty 2.1.2020

Arvoisat Lipposen OP-Talvirallisprinttiin 5.1.2020 osallistuvat kilpailijat, tarkistattehan ennen kuin lähdette ajelemaan kisapaikalle, että teillä on kaikki kilpailupapereiden tarkastuksessa vaadittavat asiapaperit mukana. Näin varmistatte sujuvan ilmoittautumisen kisa-aamuna.

RALLISPRINTIN SÄÄNNÖT 2020:
8.6 Kilpailupapereiden tarkastus
Kilpailijat esittävät voimassaolevan ajokortin tai virallisen henkilökortin, auton liikennevakuutuksen sekä katsastuskortin V1600- tai Historic-passin (HTP). Kilpailun asiapapereiden tarkastuksen yhteydessä tarkastetaan, että Nuorten luokan kilpailijat todistavat henkilöllisyytensä jollain seuraavista asiakirjoista: virallisella poliisin myöntämällä henkilökortilla, kuvallisella Kelakortilla tai passilla. Lisäksi II-ohjaajaa käytettäessä, tarkastetaan, että kilpa-auto on tieliikennekatsastettu.

* * * * * * *

Rantasalmen Urheiluautoilijat on jälleen järjestämässä valtakunnan ensimmäistä uuden vuoden autourheilutapahtumaa. Vaikka marraskuussa vielä vesi litisee kilparadalla, todellinen ratamestari Pasi Pulkkinen kertoo, että ei vielä mitään hätää. Jos säiden haltija on hiemankin puolellamme, Rantasalmen moottoriradalla startataan 16. kertaa ajettavaan Lipposen OP-Talvirallisprinttiin loppiaisen aattona sunnuntaina 5. tammikuuta kello 10. Kisan valmistelutyöt byrokratian osalta on aloitettu ja AKK:n lupaa odotellaan lähipäivinä. Maastotöitäkin on tehty. Pasi kertoi, että pohja on tasainen ja näkemäesteitä poistettu. Eli nyt odotellaan säitä. Kilpailijoiden kannattaa puolestaan valmistautua uuteen kauteen pistämällä lisenssi- ym. "paperiasiat" kohdilleen ajoissa.

* * * * * * *

Jos ei olisi pakkasen vaatimaa autokisaa tulossa, ulkourheilematon olisi ehkä jopa tyytyväinen, kun vielä joulunakin ulkolämpömittari pysyttelee plussan puolella. Joskus aamuyön tunteina elohopea vai mikä neste se lukemaa näyttääkään, on saattanut piipahtaa asteen tai pari pakkasen puolella. Mutta jo aamulla lukema on jälleen noussut sen pitemmän poikkiviivan yläpuolelle. Kun asiasta on keskustellut kylillä, onneksi yksi positiivisimmin tilanteeseen suhtautunut porukka on ollut radan tekijät kuten mm. Pulkkisen Pasi ja Juutilaisen Markku.  Eihän tässä vielä mitään hätää ole, Pasi lohduttelee ja kehuu, että satanut lumi on jo useampaan keraan poljettu rataan eikä vesikään ole vielä puhkaissut muutama viikko sitten kertynyttä jäätä. Mutta kyllähän Pasi ja Markkukin tunnustavat, että pakkasia on ennen kisaa saatava. Ja onhan sitä kuulema tulossa heti joulun jälkeen. Eli radalle jää jäätymisaikaa vielä reilu viikko. Se kuulema riittää mainiosti.

* * * * * * *

Kyllähän kisan järjestäjällä on aina oltava varasuunnitelmiakin. Täällä Rantasalmella se varasuunnnitelma on siirtää kisaa muutamalla viikolla, jos alkutalven kesä siihen pakottaa. Johtotiimi on pohdiskellut, että jos ei voida ajaa kisaa 5.1., kannattaisikohan se siirtää ajettavaksi paria viikkoa myöhemmin 18.-19.1. viikonlopulla. Pieksämäen UA:n Rallisprint Paltanen on kalenterissa sunnuntaille 19.1. Jos Rantasalmella ajettaisiin vaikka silloin lauantaina 18.1., kauempaakin tulevat kilpailijat saisivat päräyttää kaksi kisaa yhdellä siirtymällä. Rantasalmen ja Pieksämäen välistä etäisyyttä on ainoastaan noin 80 kilometriä ja siitä sitten Paltaselle se reilu kymmenen Jyväskylän suuntaan. Mutta eipä siirrellä vielä mitään. Katsellaan lämpömittaria ja päätellään lopullisesti viimeistään vuoden vaihteessa.

Mutta eipä pistetä vielä mitään varapäivämäärää vakavasti esille. Rantasalmella kuulema ajetaan myös rokkirallia samaisella radalla tammikuussa ja tietenkään sprintti ei saa "sotkea" tätä toista hienoa autourheilutapahtumaa. Rantasalmella arvostetaan yhtä korkealle sekä rokkiralli että sprintti. Ja talvenkin kalenterissa on aika monta viikonvaihdetta...

* * * * * * * *

No niin. Tänä aamuna ulkolämpömittari näytti jo noin seitsemää pakkasastetta. Hyvä homma. Tällainen keli varmistaa kisan pitämistä alkuperäisellä päivämäärällä. Ykköspomon, joka toimii myös tiedottajana, piti tietysti heti ajella radalle katsomaan tilannetta. No sehän oli tietysti se,  että "Matias" hurjasteli radalla kerhon nelivetofordilla joka taas kiskoi perässään viiden kuution vesisäiliötä joka taas sylki hurjalla suihkeella vettä tantereeseen. Mies kertoi tulleensa alueelle aamuyöstä jäädyttelemään tätä noin kolmen kilometrin rataa. Homma jatkuu koko päivän ja varmaan pitkälti iltayöhön jos ei sitten putkenaan koko pakkaskauden. Pasi oli kuulema luvannut tulla kanssa talkoisiin vielä tämän päivän kuluessa. Mutta lähes siinäpä ne vissiin radalla touhuavat talkoolaiset sitten ovatkin. Porukka saattaa lisääntyä yhdellä tai parilla tekijällä kun irtautuvat leipätyöstään vapaalle. Matias kertoili, että eipä ole aikaa tuhrautunut tarinointiin kun minimiporukalla touhuilee. Näinhän se on varmaan suurimmassa osassa seuroja jotta yksinäisiin, palkattomiin talkoopuuhiin ei ole liiemmin tungosta. 

 * * * * * * * *

Kylillä eli maailmalla on liikkunut vahvaa huhua tai ainakin kysymyksiä että onkos se Rantasalmen kisa siirretty jonnekin tammikuun myöhäisemmälle viikonlopulle. Kerrottakoon nyt, että ainakin tänään tapaninpäivän jälkeisenä perjantaina eletään ainoastaan ja vain tiedolla, että Lipposen OP-Talvirallisprint ajetaan alkuperäisellä päivämäärällä 5.1. Eli uskokaapas hyvät ystävämme KITIssä olevia tietoja ja eläkää sen mukaan. Eli pistäkääpäs viimeistään nyt ilmoittautumiset sisään.

* * * * * * * *

Jossain Lipposen OP-Talvirallisprintin etukäteismainoksessa mainitaan, että myös crosskartit ovat mukana. No näin on vakaa aikomus. Reijosen Janne soitteli jo marraskuun puolivälissä, jotta voisivatkos nämä avo- ja koppiauton yhdistelmätkin tulla mukaan. No, eihän Rantasalmen UA:lla ole mitään sitä vastaan. Mutta mitään virallisia kisoja crosskartit eivät Rantasalmella ainakaan tällä kertaa vielä aja. Kyse on siis tavallaan näytösajosta. Minkä verran crosskarteja on tulossa mukaan, siitä ei ole vielä tietoa. Mutta Janne epäili, että muutamia. Koska kisa aloitetaan jo kymmeneltä, näitä ensimmäistä kertaa Rantasalmella esiintyviä hurjasti eteneviä ajopelejä mahtuu kyllä päivän ohjelmaan ihan mukavasti. Toivottavasti tulevat, sillä olisihan se tervetullutta vaihtelua paitsi yleisölle, myös meille kaikille muillekin tapahtumassa touhuaville.

 * * * * * * * *

Nyt ilmeni, että ollenkaan kaikki kilpailijat eivät ole lukeneet, mitä kaikkea Lipposen OP-Talvirallisprint on kansallisuuden ohella. No sehän kerrotaan selkeästi ainakin KITIssä julkaistuissa kilpailun säännöissä. Lipponen on myös Historic rallisprint 2020 -sarjan osakilpailu, AKK-Motorsportin Itä-Suomen alueen, AKK-Motorsportin Kaakkois-Suomen alueen sekä AKK-Motorsportin Keski-Suomen alueen osamestaruuskilpailu. Tulkaapa siis kartuttamaan pistepussianne oman alueenne sisäisessä kilpailussa!

* * * * * * * *

Useissa puheluissa on kyselty, paitsi, että onko kisaa, onko kisa-alueella turvapenkkoja ja onko rataa jäädytetty. Näihin kaikkiin on voitu vastata että kyllä on. Ja tätä vastausta ainakin lumen ja jään suhteen on ihmetelty etenkin eteläisestä Suomesta tulleissa puheluissa. Heillä kun ei ole oikein säilynyt kumpaakaan. Nämä otokset ovat sunnuntailta eli viimeiseltä ilmoittautumispäivältä.

Jäädytettyä väylää näyttävä kuva on otettu reitin lähtövaloilta. Siitähän alkaa välittömästi melkoisen jyrkkä alamäki joka auttaa hieman pienempikoneistakin kalustoa mahtavaan alkukiihdytykseen. Siviiliautolla siitä oli nyt mentävä todella varovaisesti, sillä jäädytetty pinta oli todella liukas!

* * * * *

No nyt ollaan jo paljon viisaampia, kun virallinen ilmoittautumisaika on päättynyt. Listalle kertyi 73 nimeä, johon ei voi olla ja johon voi olla tyytyväinen. Siinä mielessä ei voi olla, kun vertaa Lipposen viime vuosien lukuja jotka ovat olleet sadan kahden puolen. Mutta kun vertailee mitä esimerkiksi viime vuonna ilmoittautui ajajia peruskansallisiin, voimme olla 73:een kilpailijaan tyytyväisiä.

Näin kilpailun järjestäjänä ihmettelee joka vuosi sitä, miksi autokisoissa pitää olla niin turkasen paljon eri luokkia. Lipposenkin säännöissä on lueteltu 26 eri luokkaa. Nyt voi vetää yhteen, että kyllä niitä tarvitaan. Ilmoittautuneita oli nimittäin peräti 24 eri luokkaan. Mutta tämä taas tarkoittaa sitä, että peräti kahdeksaan luokkaan oli kuhunkin vain yksi ilmoittautunut. Neljään luokkaan oli kuhunkin vain kaksi ilmoittutunutta. No siitä tietysti jo syntyy kilpailuakin, kumpi on nopeampi.

Järjestäjä lähti tällä kertaa etenemään puhtaasti kilpailijoiden ajatuksin; nyt ei yhdistetä ensimmäistäkään luokkaa. Jos yhden kilpailijan luokan määräajassa ilmoittautunut osanottaja pääsee maaliin, pytyn saanti on takuuvarmaa. Mutta puoltaa tämä myös sitä, että jälki-ilmoittautuakin ehkä kannattaa helpommin. Tosin jälki-ilmoittautumisessa joudutaan toteuttamaan sääntökirjan määräystä tuplamaksuineen.

* * * * *

Ilmoittautuneiden joukossa on tälläkin kertaa Imatran armoton autourheilun tekijä ja harrastaja, Variksen Pentti. Mitä tässä reilut neljä vuosikymmentä autourheilua tehnyt muistelee, Pena on ollut myös vuosikymmeniä kuvioissa mukana. Milloin mies on rymistellyt autosuunnistusmenopelissä kaiken maailman korpimaisemissa, milloin ajelemassa sprinttiä, vain hyvin päällisin puolin tämän sanan säilän hallitseman miehen historiaa peilaten. Ja sitten toimitsijana; milloin tuomarina, milloin ratamestarina, milloin valvojana, milloin tuomariston puheenjohtajana jne jne. Eikä hidastumista ole havaittavissa. Miksi olisikaan? Miehen kilpailunumerohan on Rantasalmella Lipposessa 70. Mitä lie sitten tarkoittaakaan, sitä saa mm. Keski-Suomen puhetyöläinen, joka jälleen tulee myös Lipposeen, miettiä. Ja ehkä laulaa luikauttaakin Rantasalmen UA:n omistamiin äänenvahvistimiin. Markullahan on ollut siellä sun täällä sellainekin tapa. Mutta ei sentään koko värssyä vaan osa ensimmäisestä...

* * * * *

Palataanpa nyt tarkemmin tuohon lähtöluetteloon. Kuten jo aikaisemmin on todettu, kokonaiskisaajamäärä on ihan mukava. Ja kun menemme tarkemmin nimiin, tyytyväisyyden tunne ei kun kasvaa entisestään. Heti kärkeen on käsi sydämellä sanottava, että järjestäjälle ihan jokainen kilpailija on aivan yhtä tärkeä. Ja vaikka näitä yhden kilpailijan luokkia onkin melkoisesti, kyllä näissäkin ajavilla on ehdottomasti aina jotain kilpailua, joko jonkun kaverin tai vähintään itsensä kanssa.

Mennään nyt hieman "kotiinpäin" eli katsellaan nimiluetteloa ihan järjestävän seuran puolelta. Valitettavasti mukana on ainoastaan ja vain yksi RUA:n nimissä ajava kilpailija, Hakulinen Racingin Antti Hakulinen. Nyt hän lähtee reitille numerolla 67. Ei senpuoleen, Antti yksinkin päihittää monen monta kanssakilpailijaa. Onhan Antti ollut jopa nopeimman kaksivetoisen kuljettaja takavuosilta. Nyt paikkakunnalla hieman jännitellään, miten käy tällä kertaa. Antti on tiimeinen saanut vihdoin ja viimein tulille heille uuden kilpurin eli kuvankauniin ja varmaan myös tuulennopean Bemarin. Takavetoisten intohimoisena kannattajana tässä jää pakinoitsija odottelemaan innolla - mutta epäilemättä myös jännityksellä - miten tämä järkevästi kilpaileva logistiikkamestari vie uutta kalustoaan sille ensimmäisessä kilpailussa. Onhan takavetoisella ajo yleensä vähintään erittäin yleisöystävällistä eli näyttävää. No, onko se sitten kellolle ystävällistä, on jo toinen juttu. Mutta kuten on todettu, Antti on järkevä ajaja. Se tarkoittaa ehkä myös sitä, että aivan niitä huimimpia eli näyttävimpiä luistoja pyritään välttämään ja siten olemaan tulosluettelossa mahdollisimman korkealla.

* * * * * * * *

Jos on Hakulisen Antti puhtaimmin rantasalmelainen, numerolla 57 ajava velipoika Jannekin on hyvin lähellä rantasalmelaisuutta. Jannehan on asustellut jo melkoisen kauan Mikkelissä joten hän vaihtoi myös edustusseuransa Mikkelin Urheiluautoilijoihin. Eikä siinä mitään, onhan MikUA varmaan myös melko hyvä seura järjestäjen mm. jälleen helmikuussa SM-rallin jne jne. Mutta Rantasalmeltahan Janne on peräisin ja edelleenkin vähintään huoltoa tulee isäukon ja ehkä velipojankin suunnalta Rantasalmelta. Jannekin on huimistellut Rantasalmen kisassa jo kohta puolet pienestä iästään ja on täällä myös menestynyt.

Jonkin verran rantasalmelaiseksi tässä kampeaisi mielellään ihan loppupäässä numerolla 69 ajavan Tuukka Hallian. Isä Tomppa on ollut muutaman kerran Lipposen nopein ja siinä sivussa haalinut itselleen seitsemän suomenmestaruutta. Jälkikasvu alkoi jo aikaisemmin tänä vuonna osoittaa eri kisoissa, että "pojasta polvi paranee". Kellot kertoivat armottomasti, jossa Tuukka oli isäänsä nopeampi. No nyt Tomppa siirtyi tähän Lipposeen puhtaasti huoltopuolelle ja tsemppaa jälkikasvuaan huimiin suorituksiin. Eipä ole mikään ihme, vaikka Tuukka kellottaisi päivän nopeimmankin ajan. Mutta ei anneta paineita vaan annetaan nuorukaisen ajella "rauhassa". Se kuitenkin tiedetään, että vaikka Tompan nimeä lähtöluettelossa ei olekaan, Tuukka saa monelta mukana olevalta erittäin tiukkaa vastusta. Tuukka oli halunnut ehdottomasti ajamaan Rantasalmelle, jossa monen muun  kansainvälisiinkin kuvioihin nousseen kuskin tavoin aloitti numero ovessa ajamisen. Ai miksi rantasalmelaiseksi? No siksi, että Tuukan äiti on kotoisin Haapaniemestä, muutaman kilometrin päästä moottorirataa. 

* * * * * *

Kisaan on tätä kirjoitettaessa uudenvuodenpäivänä ainoastaan neljä yötä. Vaikka tuleva tapahtuma on pitkälti toisto entisistä 15:sta talvesta, on jälleen syytä käydä porukalla hieman hommia etukäteen läpi. Siksi kokoonnumme radalle korjaamohalliin huomenna torstaina 2.1. kello 17. Tervetuloa vähintään kaikki toimialuepäälliköt mutta myös muut asiasta kiinnostuneet!

* * * * * * *

Arvoisat Lipposen OP-Talvirallisprinttiin 5.1.2020 osallistuvat kilpailijat, tarkistattehan ennen kuin lähdette ajelemaan kisapaikalle, että teillä on kaikki kilpailupapereiden tarkastuksessa vaadittavat asiapaperit mukana! Näin varmistatte sujuvan ilmoittautumisen kisa-aamuna.
RALLISPRINTIN SÄÄNNÖT 2020:
8.6 Kilpailupapereiden tarkastus
Kilpailijat esittävät voimassaolevan ajokortin tai virallisen henkilökortin, auton liikennevakuutuksen sekä katsastuskortin V1600- tai Historic-passin (HTP). Kilpailun asiapapereiden tarkastuksen yhteydessä tarkastetaan, että Nuorten luokan kilpailijat todistavat henkilöllisyytensä jollain seuraavista asiakirjoista: virallisella poliisin myöntämällä henkilökortilla, kuvallisella Kelakortilla tai passilla. Lisäksi II-ohjaajaa käytettäessä, tarkastetaan, että kilpa-auto on tieliikennekatsastettu.

* * * * * * *

Tänään lauantaina, kisan aattopäivänä, moottorirata viimeisteltiin kisakuntoon. Ikävä kyllä on jälleen todettava, että eipä ollut tungosta tekijöistä. Siellä hääräsivät nämä muutamat samat jotka ovat hääränneet Lipposen eteen jo turkasen paljon muutoinkin edeltäneinä viikkoina. Rantasalmen UA:n jäsenmäärä on pitkälti toista sataa. Olisipa mahtavaa, jos tällaisissa viimeistelytalkoissa olisi mukana edes kymmenesosa jäsenistöstä. Mutta ei. Toivottavasti on kuitenkin huomenna, varsinaisena kisapäivänä.

* * * * * * *

Olemme saaneet jälleen luvan asettaa Joroistentielle moottoriradan liittymän kohdalle 400 metrin matkalle väliaikainen 50 km/t nopeusrajoitus. Se ei todellakaan ole mikään turha varustus. No, jos Joroistentie sattuisi olemaan kuivalla asfaltilla, voitaisiin pärjätä ilman ylimääräisiä rajoituksiakin. Mutta jos ja yleensä tähän aikaan kun tiellä on jäätikköä, rajoitus on enemmänkin kuin tarpeen. Tie on sopivan suora mutta kuitenkin sen verran mutkainen, ettei näkyväisyys ole kovinkaan ruhtinaallinen. Kun sitten tiellä on useampia traileriyhdistelmiä jonottamassa moottoriradalle kääntymistä, 80:n nopeudella ajavalla onkin ohjaamo täynnä käsiä, kun tällainen seisokissa oleva kolonna ilmaantuu yllättäen näkökenttään. Muutama vuosi sitten tällaisessa tilanteessa hieman kolisteltiinkin, mutta onneksi vältyttiin henkilövahingoilta. Siis, kun ajatte Joroistentietä ja näette tämän ylimääräisen 50:n nopeusrajoituksen, ottakaa se tosissanne eli hiljentäkää.

* * * * * * * *

Lipposen lähtöluetteloa on muotoiltu virallisen ilmoittautumisen jälkeen jo useaan otteeseen uuteen uskoon. No, ei kovinkaan paljoa. Mutta muutama jälki-ilmoittautunut on jo tullut. Kun muualla Suomessa kuulema peruvat kisojaan niin Rantasalmelle halutaan tulla testaamaan kalustoa syysrospuuttotauon jälkeen.

Yksi mielenkiintoinen jälkkäri on Saku Vierimaa. No ei tietenkään muutoin mikään erityisen mielenkiintoinen, sillä joka ikinen kilpailija sinänsä on erityisen mielenkiintoinen ja järjestäjälle yhtä tärkeä. Mutta nyt Vierimaa siinä mielessä, että hänen kuvansa on puffettirakennuksen sisällä sarjassa, jossa on kuvat 1980-luvulla Rantasalmella sprinttejä voittaneista. Tuolloin ei ollut vielä moottorirataa vaan sprinttiä ajettiin radalla, joka kierteli sekä jäällä että Susimäessä maalla. Vierimaa voitti vuoden 1988 kisan ja lunasti näin paikkansa kuva-arkistossa. Tervetuloa Saku jälleen takaisin Rantasalmelle. Ja vaikka jälleen voittamaan - järjestäjälle sekin sopisi ihan hyvin.

* * * * * * *

No niin. Nyt se kisa on sitten pidetty. Täytyy todeta, että järjestäjän taholta vaikuttaa erittäin onnistuneelta ratkaisulta siirtää kilpailun alkuun kello kymmeneen. Kun toimii näin, ei tarvitse jännittää tuleeko ensin pimeä vai viimeinen kilpailija. Lisäksi erien välistä taukoa voi venytellä ja lyhennellä sen mukaan minkälainen jono on puffetille.

Nyt ei ollut kuin pari melko nopeaa hinausta. Melkoisen hitaallakin tahdilla edettiin siten, että pitkähkö tauko päättyi koko lailla kello 12. Ja sitten katsojat pääsivät kotiin jo ennen kello 13. Kun ajatellaan pitempää tulleita kilpailijoita, ei tuntusi olevan ollenkaan hassumpaa, jos pääsee lähtemään kotimatkalle jo tuntia aikaisemmin.

Kyllähän nyt kisapäivän iltana on ison kiitoksen paikka kaikille. Ensin se on oikeutettu ojentaa radan tekijöille. Pulkkisen Pasi, Markku Juutilainen ja Petri Hyvönen tekivät jälleen valtavan hienoa työtä. Jos he eivät olisi touhunneet jo viikkoja sitten ensimmäisten pakkasten aikaan, maallikko ounastelee, että Lipposta ei olisi ajettu. Mutta ajettiin. Ja hienosti!

Mutta oli niitä muitakin tekijöitä. Sihteeristö on aina tiukoilla ja erityisen tiukoilla kun tehdään vuoden ensimmäistä kisaa. Minna jaksoi jälleen ja jaksoi jopa ojennella tarvittaessa johtoa. Näin sitä pitää! On hienoa, että porukassa on tarkkaakin porukkaa.

Ja sitten tietysti tämä tapahtumapäivä. Muonitusporukka oli kaavaillut hieman uusia kuvioita - ja kyllä ne erinomaisesti toimivat. Kiitos Risäsen Juhalle tapahtuman mahtavasta junailusta! Ja tietysti sitten hänen kauttaan kaikille puffettiin osallistuneille!

Olihan onneksi porukkaa mukavasti - myös toimitsijapuolella. Ratavalvontaan oli jälleen suorastaan "tungosta". No ei tietenkään vakavasti puhuen tungosta, mutta äärettömän ilahduttavasti. Hienoa. Naapuriseuratkin olivat erinomaisesti edustettuina. Kiitos teille kaikille, ihan jokaiselle!

Ja tietysti kilpailijat. Taisi olla jälki-ilmoittautuneita enemmän kuin peruneita eli lopullinen määrä jopa kasvoi alkuperäisestä määrästä. Ei ollenkaan hullumpi ilmiö!

Tällä kertaa tiedottaja ja kisan pomo olivat yksi ja ainoa henkilö. Häneltä nuo edellä mainitut lisättynä samaan kiitokseen myös apulaispomo Hakulisen Esa. Mies on rakennellut vähintään 380 päivää vuodessa autoja tiiminsä ajajille. Ja siinä sivussa sitten vielä rakennellut tiedottaja/pomon kanssa kisaa. Kiitos Esalle!

Nyt on oma kisa tehty. Seuraavaksi ei kun kannustamaan Rantasalmella tällä samalla alueella ajettavaa Rokkirallia parin viikon kuluttua 18.1. Ja sitten sen jälkeen tekemään naapureitten tapahtumia. Meillähän on ilo auttaa naapureita jotka auttoivat meitä tässä omassa Lipposessamme!

* * * * *